baremigspørg

Økonomi

5 indlæg i dette emne

Hej.

Jeg har meget svært ved at styre min økonomi, pengene forsvinder bare og ved ærligt ikke hvad de er brugt på!

Ville høre om der er andre der har / har haft samme problem og kan komme med gode råd.

Skriv helst PB, da jeg er en usikker person og svare bedst på PB

Venlig hilsen baremigspørg

1 person liker dette

Del dette indlæg

Link til indlæg

Kan ikke finde ud af at sende dig en PB

Men jeg bruger dette program og det har givet mig et godt overblik

Log ind for at se dette link.

1 person liker dette

Del dette indlæg

Link til indlæg

Max, hvis du går ind på profilen, kan du sende en PB derfra.

Del dette indlæg

Link til indlæg

Besvaret (rettet)

Hej med dig!
Jeg skriver her, men hvis du vil have opfølgende information, så er du velkommen til at skrive privat.

Jeg har en fortid som aktiv alkoholiker, så jo jeg har da haft mit hyr med pengesager.

En god måde du hurtigt kan få opbygget en buffer er at hæve 500 kr. Hver uge til mad og tøj. Det lyder måske ikke umiddelbart af meget, men du vil ret hurtigt opleve du ikke mangler noget som helst. Jeg er selvfølgelig en mand, og der kan være forskelle på vores vaner, men personligt går jeg i sko i samme prisklasse som Ecco og i jakker er jeg til Mærker som The North Face, 2117 of Sweden og lignende (bare så du får en ide om, at man sagtens kan få det hele for det halve ;)og stort set alt andet tøj køber jeg hos Zalando en til tre gange om året. Det sker naturligvis jeg ikke nøjes med overskud fra de 500 kr. I ugen, men som sagt vil du opleve det faktisk ikke er så svært altid at have penge nok. 

Dine faste udgifter kender jeg jo ikke, men som selvstændig lærer man hurtigt, at det er på indkøb man skal lave sine penge, oversat til en privatøkonomi, så er det på dine udgifter du laver den største forskel. Hvis du får 5000 kr. Ekstra i månedsløn, så skal Skat have deres del og tilbage bliver ikke ret meget, hvis du derimod kan finde en besparelse på dine faste udgifter, så er det penge lige ned i lommen. Hvis du f.eks. Har den store Tv-pakke, dyrt internet/telefoni etc. Så spørg dig selv om du bruger det fuldt ud eller om du kan nøjes med noget der er langt billigere. Mine faste udgifter er helt i bund, fordi det giver et langt større rådighedsbeløb, og det er altså det du skal leve af. Det er på ingen måde nødvendigt for mig, at overføre 500 kr. Til min forbrugskonto hver uge, men jeg er blevet så vandt til det og kan slet ikke lade være. Du vil også opdage, at så snart du har opbygget en god buffer, så er det som om du har langt flere penge til dig selv, fordi du køber billigere ind, og skal ikke vente til du får løn.

Jeg spiser sundt og mangler aldrig noget som helst, køber tit fersk kylling og andet kød i kæmpe pakker i Bilka, og pakker det om i frostposer, og skal på den måde kun have tilbehør og køber sjældent ind mere end en gang i ugen. Jeg anser mig bestemt ikke som nærig, men vil hellere have oplevelser her i livet, end spilde mine penge i hverdagen, på som du selv skriver det, ting du end ikke aner hvad er.

Håber du kan bruge det i dit liv, og vil du have noget uddybet eller har spørgsmål, er du som sagt velkommen til at tage den i en PB, hvis du har det bedst med det.

God weekend, og held og lykke med pengesagerne.

Tim

Redigeret af Tim Hansen

Del dette indlæg

Link til indlæg

Et budget (to faktisk, men det vender vi tilbage til) er alfa og omega i enhver økonomistyring.

Det skal indeholde forventelig indtægt og forudsigelige udgifter.

Når udgifterne er trukket fra indtægterne skulle der gerne fremkomme et positivt tal; i værste fald et rundt nul!

Forventelig indtægt kan være løn, overførselsydelse, boligsikring, børnepenge, eventuelle renteindtægter og alt andet, man med rimelighed kan forvente, kommer ind på kontoen.

Udgifter dækker over husleje, el, vand, varme, forsikringer, tv-licens, betaling for dagpleje/skole/SFO, mobil- og internetabonnement, tandlæge, transport, beklædning, gaver (der skal gives), rengørings- og toiletartikler, samt mad og eventuelt udgifter til fornøjelser.

Det andet budget, jeg nævner i indledningen, er et med et fint udtryk benævnt likviditetsbudget.

Det viser, måned for måned og for mindst ét år, hvornår indtægterne kan forventes at gå ind på kontoen og, langt vigtigere, hvornår udgifter skal betales. En opkrævning på forsikring eller tv-licens kommer således ikke som en overraskelse. Den fremgår af budgettet.

Det, sideløbende at føre regnskab over, hvad man så reelt har brugt af penge og til hvad, skulle gerne stemme nogenlunde overens med det lagte budget. I modsat fald har man fået opklaret, "hvor hulen pengene bliver af"?

Har man aldrig prøvet at lægge et budget, eller føre regnskab med sine udgifter, kan det i først omgang virke uoverskueligt, kedeligt og besværligt.

Gør man sig ulejligheden, opdager man hurtigt, at det er langt lettere og langt mere underholdende tilfredsstillende på forhånd at "finde pengene i budgettet", end efterfølgende, når de ikke er på kontoen på det tidspunkt, hvor de burde være det, fordi udgifter skal betales her og nu, at gå på jagt efter dem hos venner og bekendte eller ved at søge banken om et lån.

Har du spørgsmål til, hvordan du kommer i gang med at lave et budget, er du velkommen til at spørge, også gerne på en Pb.

1 person liker dette

Del dette indlæg

Link til indlæg

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu