Hop til indhold
Pernille2289

Hvordan bliver man selvstændig, stærk og 100 % på egne ben

Recommended Posts

Pernille2289

Er en pige/kvinde på 28 år. Jeg vil jo som alle andre voksne gerne kunne klare og passe mig helt selv hvilket jeg også generelt gør. Men i det at jeg bor alene og virkelig ikke er klog på ting som forsikringer, skat osv. føler jeg mig bare virkelig ikke særlig voksen eller selvstændig. Når vi skal til familiefester kører jeg altid med mine forældre og de tager sig ofte af mig. Jeg vil jo gerne hjælpes med nogle ting, men jeg er også ked af at det giver mig følelsen af at jeg kun er en lille hjælpeløs pige på 5 år der skal have mors og fars hjælp. De har især hjulpet mig med min hund som der har været nogle problemer med. Hvordan bliver man 100 % voksen og selvstændig? Det var jeg faktisk med min ekskæreste fordi han tit havde styr på nogle ting jeg ikke selv havde. Jeg er så flov over mig selv og overvejer virkelig at blive væk til de næste familie-samkomster..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Regga

Det jeg selv har gjort er at jeg rent faktisk har taget styringen. I stedet for at spørge mor og far til råds med skat så ring til skat selv eller søg på nettet.  Ring til forsikrings selskaber.  Er du i tvivl om noget arbejds relateret eller lign så ribg til fagforeningen. Jeg taler ikke økonomi eller lignende med mine forældre. Det en privat sag. Tag det tog eller den bus til familie sammenkomster. Investere i den flyttemand når det er i stedet for at ringe til mor og far. 

Jeg har gjort alle de ting siden jeg var 18 år. Det har virkelig hjulpet . Hvis du ikke kan overskue det må du jo bare sige til dig selv at sådan er det og det gør ikke noget :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Plotin

Klogt svar fra Log ind for at se dette link., men mindst lige så klogt et spørgsmål stillet af dig!

Selvstændighed opnår man kun ved selv at gøre, selv at påtage sig ansvar for.

Det er så bestemt heller ingen skam at spørge sig for hos nogle, der har større indsigt i og erfaring med et emne, end man selv har.

Skat, forsikring og økonomi i det hele taget, er noget, som kan (og nødvendigvis må/skal) læres.

Ved at studere og regne lidt på din henholdsvis seneste årsopgørelse og indeværende forskudsregistrering, samt studere diverse fradrag og skatteprocenter på SKAT.dk vil du efterhånden få en god fornemmelse af, hvordan skatten er skruet sammen.

Det samme gælder forsikringer. Sæt dig ind i, hvad du reelt har brug for. Typiske, hvis man ikke har eget hus, er en husstands-/familieforsikring og måske en rejseforsikring og ideelt set en ulykkesforsikring det eneste, man har brug for. En hundeforsikring, hvis man sådant et kræ, er lovpligtig. Så er det ellers bare om at shoppe lidt rundt på de forskellige forsikringsselskabers hjemmesider for at finde en rimelig samlet pris for alle forsikringerne. Typisk vil de fleste forlange at du har grundforsikringen, husstands- eller familieforsikringen, hos dem og give samlerabatter (ved flere forsikringer i samme selskab) på den.

Husk også et medlemskab af sygeforsikringen "danmark". Den er ikke voldsomt dyr og giver tilskud til tandlæge, medicin og forskellige behandlinger.
Tv-licens slipper du heller ikke for.

Ellers er der fagforening og a-kasse. Begge dele en smagssag, om man føler behov for medlemskab af.

Selvstændighed og voksenfølelse drejer sig i høj grad om økonomisk overblik, økonomisk uafhængighed og mod til at kaste sig ud i ukendte projekter: Uddannelse, job, rejser, sociale forbindelser og kæresterier som måske, måske ikke, kan "blive til noget".

Vigtigste råd, jeg kan give dig: Tøv ikke med at spørge nogle, der ved mere end du selv. De ved kun mere, fordi de i sin tid selv spurgte sig for og derefter kastede sig ud i selv at sætte sig ind i det! :)

Held, lykke og mange store gode oplevelser med projekt "Bliv voksen". Det kræver ikke meget andet af dig, end at du forsøger dig, fejler, falder og rejser dig igen. ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tim Hansen

Man bliver jo ikke bare selvstændig fra den ene dag til den anden... Det handler jo nøjagtig lige så meget om selvtillid, for der er bestemt mange der netop opfatter sig selv som både voksen og selvstændig, men i virkligheden har de så mange problemer, at det får dig og dit liv til at ligne det perfekte.

En start som jeg opfatter dit skriv, vil for dig være økonomisk uafhængighed af dine forældre og andre for den sags skyld... Det er meget let at blive, du skal blot beslutte, altså som i en fuldstændig og ingen vej tilbage beslutning om, at du nu selv vil finde en løsning hvis hunden bliver syg eller der opstår andre udgifter du ikke lige havde set komme. Altså som at du starter med fra dette øjeblik, at tage fuldstændig ansvar for dit eget liv og de handlinger og beslutninger du tager, som har en eller flere økonomiske konsekvenser. Vil du bare som et eksempel flytte, så overvej det på forhånd, hvor meget vil du miste i indskud (og ikke et gæt, men undersøg det!), og selvom du står til at få en lavere husleje, kan det sagtens på både kort og lidt længere sigt koste dig penge, fordi mistet indskud, nyt indskud, flytning osv. er noget der koster mange penge. Anskaffelse af kæledyr, betyder også man skal have mad til den og undersøge om man har råd til den bliver syg, og sørge for at få en sygeforsikring til hunden, hvis ikke man tiltænker blot at lade den lide døden ved den mindste udgift. 

Forsikringer kræver ikke det helt store geni, det er såmænd blot at få et overblik over hvad du ønsker at forsikre og så klikke på dette link, få tre tilbud og sammenligne dækning og pris og udvælge det bedste tilbud... Nogle går udelukkende efter den laveste pris, selv kan jeg godt lide at se fremad til den dag jeg evt. kunne få brug for forsikringen, og derfor foretrækker jeg meget lav eller slet ingen selvrisiko, afhængig af selskab er det ikke nødvendigvis så meget dyre og den dag du mister din cykel, så er det meget rart at kunne få en ny kvit og frit og ikke selv skal betale de første 2500 kr.  Log ind for at se dette link.

Et budget er naturligvis et must for at blive økonomisk uafhængig af dine forældre... Du kan få hjælp i din netbank til at lave et, men du kan også få din bank til at lave et, og føre det for dig, det koster naturligvis et årligt gebyr. Men dit budget vil typisk have meget få poster, og være ret enkelt at lave i din netbank. Min erfaring med folk med økonomiske problemer er, at det ikke er deres budget der er et problem, men nærmere det forbrug der ikke indgår i deres budget. Derfor anbefaler jeg man enten hæver et beløb hver uge, eller overfører beløbet til en dertil indrettet forbrugskonto med tilhørende betalingskort. Jeg overfører selv 500 kr. i ugen til en forbrugskonto, for ikke at komme med anbefalinger jeg ikke selv kender konsekvensen af, og alle bliver lidt overrasket over hvor meget man kan få for pengene, når man på denne måde får tingene i et system. Du får hurtigt opbygget en buffer, så dine forældre ikke længere er noget du har brug for (på det økonomiske plan).

Skat kræver heller ikke noget geni, det er såmænd for de fleste nok, at tjekke om de tal de allerede har fået stemmer, det er kun hvis man har ret til f.eks. befordringsfradrag, man selv lige skal udregne det (men også her ved skat hvor du bor og hvor du arbejder, så de har tit lavet udregningen for dig, og du skal blot skrive beløbet på).

Som Plotin skriver, så skal man aldrig være bange for at spørge nogen med mere indsigt end en selv, det ville da nærmest være idiotisk ikke netop at spare med andre, det er jo sådan vi alle har lært det. Mine forældre lærte så blot fra sig, og tog ikke ansvaret fra mig selv, det måtte jeg selv stå med, som også du nu kommer til. Du er nøjagtig lige så klog som alle andre, og så snart du begynder at overtage ansvaret, så vil også din selvtillid fortælle dig dette.

Lykke til, og husk du kan altid spørge os halv gamle tosser, hvis der er et begreb du ikke helt forstår i første hug ;) 

Redigeret af Tim Hansen

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tiberius

Det er helt normalt at man - uanset alder - står i et afhængigheds forhold til andre mennesker. Man kan ikke leve alene i verden......

Mange ældre mennesker bliver med alderen afhængig af deres voksne børn - helt normalt :)

Selvfølgelig skal man prøve at klare sine ting selv, men jeg tvivler på at alle kan påstå af de er uafhængig og fri. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Centrum

Lige et lille indspark.

Da vi købte hus, min daværende mand og jeg, lavede vi også et budget i samråd med banken. Vi betalte dem for at holde styr på de ting vi ikke selv vidste ret meget om og resultatet blev at der pludselig manglede penge. Der sluttede vores budget-samarbejde med banken. 

Dengang, i slut 80érne, var det ikke alle der havde computer heller ikke os, så jeg satte mig med ternet A4 ark og så lagde jeg vores budget. Alle udskrifter blev gennemgået og alt sat op og regnet sammen. Dette valgte jeg så at gøre 3-4 gange om året, hvor jeg regulerede alle beløb fordi intet forbliver det samme.

Min pointe er at selvom man betaler banken så skal man selv være opmærksom på hvad der sker. Det er, i min verden, spild af penge at lade ræven passe hønsene :) og jeg tænker at når man selv kan holde styr på sin økonomi så er man faktisk så selvstændig som man kan blive.

Idag har jeg ikke et bankbudget og har ikke haft det i mange år. Jeg har et hjemmelavet i regneark og banken kan så få en kopi hvis de har brug for det. Jeg betaler alle regninger fra min lønkonto og det eneste der står alene er en konto til mit hus der er lejet ud. Alt omkring huset klare jeg selv derfra. Der bliver aldrig en bank der skal kalre mine sager mere.

Skal du, trådstarter, starte et rigtig godt sted, så er det med din økonomi. Så følger rigtig meget med helt automatisk også i kærestesammenhæng.

Mvh.

Centrum

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
NiceKris

Jeg er enig i Centrum omkring økonomien.
Det er et helvede, for at sige det mildt, at ikke være i stand til at få tingene til at køre rundt. 
Jeg er nogle år ældre end dig, men har flere venner der både er ældre end mig og tjener flere penge end mig. Men selv her står de hjælpeløse og ser på deres bankudtog i slutningen af måneden. De har ganske enkelt ikke tænkt langt nok frem. De har faktisk slet ikke tænkt på, at de skal tænke længere frem.

Få lavet det budget, som alle taler om. Det er så vanvittig vigtigt at vide, hvor mange penge man har til rådighed hver måned, men også hvor mange penge man bruger. Det er ofte en overraskelse, uanset alder, når man kigger sine udgifter igennem fra banken, hvor meget de små ting, og glemte månedlige udgifter dræner kontoen.

Jeg fik først virkelig et klarsyn omkring min økonomi, da jeg flyttede ind med min kæreste. Vi bruger ikke penge på samme måde, men med fælles udgifter og et ønske om at lave flere ting sammen, brugte jeg pludselig langt flere penge end tidligere. Det føltes som om, at jeg mistede den kontrol jeg tidligere havde haft. Mine jyske gener gør, at jeg ikke bruger penge jeg ikke har. Min kæreste er ikke jyde, og har ikke det gen.

Derfor var det, både for min egen skyld, men også for vores forholds skyld nødvendigt, at vi satte os ned og virkelig var realistiske omkring vores økonomi. Hvis du ikke er i et forhold, og deler husleje, har du det faktisk nemmere, ifølge min erfaring.

Ikke desto mindre. Vi gik alle vores udgifter igennem. Droppede en streaming tjeneste, skiftede til en billigere Log ind for at se dette link., bestilte langt mindre take-away mad, snackede mindre og købte kartonvin i stedet for flaskevin. 

Det sidste kan måske virke fjollet, men du kan i mange tilfælde finde alternativer, der blot kræver en marginal ændring i din hverdag, men sætter tydelig positive spor på din bankbog.

Bøger som "Hvordan du laver mad som en fattigrøv" m.m. mener jeg er en falliterklæring at erhverve sig. Jeg vil hellere bruge penge på at lære at lave god, men billigere mad, end at skulle mindes om, at hver gang jeg spiser, er mit måltid en reflektion af min økonomiske til stand.

Stop hellere med at bruge penge på ting, og du vil blive overrasket over hvor hurtigt du ikke savner det, når du erstatter det med noget andet, der ikke koster noget.

Beklager hvis indlægget er fyldt med fejl. Jeg skal ud til min mad, som er en giga portion der kører på tredje dag, fordi det er billigere at lave mad på den måde.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tim Hansen

Bare for at undgå en misforståelse, så vil jeg bestemt heller ikke anbefale at betale banken for at styre et budget, men muligheden er der. Hvis man laver det i sin netbank, så er det også en selv der styre det og det koster ingenting. Fordelen fremfor et stykke papir ved køkkenbordet er, at banken kan se der er styr på tingene, og det kan spare en for noget bøvl, den dag det er et hus eller lidt større ting man skal have deres velvilje til.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Den hudløs ærlige

Det ikke at tage et personligt ansvar er en kilde til irritation for mig. Cut al hjælp fra dine forældre - hvor gammel er du? 25? Tag styringen i dit eget liv - you'll love it. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu