Hop til indhold
Swan

Kan man spise kartofler, der er spirede?

Recommended Posts

Swan

Jeg har en hel pose kartofler som er begyndt at spire, de er næsten lige købt, men nu har kartoflerne små spirer på dem. Kan man spise kartoflerne selv om de er spirede? Eller skal de smides ud?

Er der ikke et eller andet med de er giftige når de er begyndt at spire eller er det bare når de er grønne?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hatten

De kan spises nå de er spiret, i hvertfald nå det er små spire der er på og selve kartoflen ikke er begyndt at rådne. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Prometheus

Pil spirene af og spis kartoflerne. Det er kun de grønne der er giftige

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Paris

Jeg har aldrig hørt spirede kartofler skulle være giftige så det håber jeg ikke da jeg har spist dem mange gange, jeg skræller selvfølgelig spirene af sammen med skrællen. Hvis spirene bliver store kan kartoflerne godt blive lidt bløde og kedelige i smagen med det er vist også det. Men det er rigtigt man ikke skal spise de grønne kartofler eller de frugter som kommer på kartoffelplanten hvis man dyrker dem selv.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tim Hansen

Hvis du vil være helt sikker på ikke at få ondt i maven, så skal du lade dem ligge, men du dør ikke af at spise dem :)  Stoffet der giver ondt i maven og er giftig i større mængde (de grønne) er i alle kartofler, så vi burde nok slet ikke spise dem overhovedet. Jeg selv spiser meget lidt kartofler, det er at betragte som fastfood i min bog, og jeg ville da slet ikke spise nogle med spire eller andre særheder. 

Men det slår dig ikke ihjel, ikke nu og her i hvert fald ;) 

Redigeret af Tim Hansen

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu