Hop til indhold
Plotin

Den liberale kapitalismes blå(øjede) logik

Recommended Posts

Plotin

Medens alle står på nakken af hinanden for at tilbyde Hr. Mangepenge klækkelige rabatter, afvises Fru Fattigrøv med en hånlig bemærkning om, at "Er du nødt til at spørge til prisen, har du nok alligevel ikke råd til det!".

Måske en medvirkende årsag til, at Hr. Mangepenge er blevet rig, og Fru Fattigrøv forblevet fattig?

Det virker da ulogisk, at tilbyde den, der har råd til at betale fuld pris, rabat, og afkræve den, der ikke har råd til det, den fulde pris?

Nok den liberalistiske kapitalismes logik?

Men er den klog?

Log ind for at se dette link.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Prometheus

Det ved jeg nu ikke.
Du kan se på statistikken her hvordan det fordeler sig Log ind for at se dette link.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tim Hansen

Som sagt, så er (stort set) alt du læser i aviser løgn eller stærk fordrejet, så det skal man ikke lægge det helt store i... Alle kan i princippet bliver rige, hvis man ønsker at arbejde fra 8 morgen til 22 aften, så bliver man med tiden ret velhavende, om man så deler aviser ud. Det kræver ingen forkundskab at blive rig, det kræver du er flittig og vedholdende.Det er naturligvis ikke alle der lykkes så godt som fx. Lars Larsen, han kan jo dårligt kaldes iværksætter, da han blot driver den virksomhed han grundlage for efterhånden mange år siden.

Så det er tåbeligt at sidde og begræde, at nogen har fordele du endnu ikke har opnået, du skal blot sætte din arbejdstid betragteligt op, så vælter det hele ind af døren, men det kommer ikke af sig selv, og jeg må indrømme jeg gad det engang, men i dag har jeg andre værdier end penge i mit liv.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Plotin

Nu var det ikke så meget en refleksion over noget, jeg havde læst i avisen, men blot en tanke af ældre dato.

Nærmere en forundring over, at forretningsdrivende halser efter velhavere for at yde dem rabat. Selvfølgelig i en forhåbning om, at de, og i for den forretningsrivende medførende øget omsætning til følge, fortsat vil handle i geshäften.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tim Hansen

Det er dyrt at være fattig... Men kan du udsætte dit behov en tid, til du får etableret en buffer af en vis størrelse, så har alle såmænd de samme muligheder for at købe når det er billigt. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Plotin
Log ind for at se dette link.

Så ganske enig i denne betragtning, at langt de fleste, også dem, med en "lille" indkomst, vil kunne opbygge, og bør gøre det, en økonomisk likvid buffer, om det så blot er på kun få hundrede kroner ved månedens udgang.

Sagens kerne, i mit indlæg, er imidlertid noget helt andet: Hvorfor ikke give rabatten til dem, som vitterligt ikke har råd til varen, men som ved rabatten vil kunne købe den, frem for at lefle for denne ene, mere pengestærke kunde?

Jeg ville da selv meget hellere give 10 fattige, men loyale, kunder hver 5 kr. i rabat, frem for at sætte en halvtredser til, ved at yde Hr. Mangepenge samme beløb i rabat på et enkeltkøb. Køber han sin vare et andet sted, har jeg ikke selv sat noget til. Til gengæld vil jo nok en del af de 10 kunder, jeg har givet rabat, vende tilbage til netop MIN butik, hvor de fik en god behandling.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tim Hansen

Det hænger jo igen sammen med, at havde du og jeg en pengetank med 35 mia. så ville vi sætte gang i de penge og som en anden "hemmelig millionær" dele penge ud til gode projekter og på den måde give pengene værdi... Men folk der driver en forretning der skal give overskud tænker i netværk og mange andre ting, som vi set udefra ikke nødvendigvis kan få øje på. Der er jo også forretninger der vælger at dele overskudsvarer ud til folk med behov, men ikke uden at blæse i basun over det, så alle ser deres "godhed" og forretningen forhåbentlig får et mersalg. Det handler om penge, og sådan er det bare.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu