Hop til indhold
Paris

Glæder du dig til jul? og hvad betyder det for dig?

Recommended Posts

Paris

Jeg elsker jul og glæder mig til juleaften. Det er for mig den mest hyggelige tid på året og fuld af traditioner og familiesammenkomster. Min kære mand derimod er ikke fan af julen, han synes den er stressende og rodet og kan ikke se hvad alt det julehalløj skal være godt for.

Så tænkte det ku være sjovt og høre hvordan i andre har det med julen. Glæder i jer og hvad betyder julen for jer??

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Centrum

Ligesom du kan jeg godt lide julen, hyggen, kagebagningen og ja det meste.

Men...jeg har kun min yngste datter herhjemme nu, de andre er flyttet og derfor er i år lidt anderledes eller rettere meget anderledes. Jeg skal nemlig holde jul på min føde-ø og da jeg besluttede det handlede det om at i år har jeg muligheden. Jeg tænkte jul i mit gamle hus, hvor mine børn er født og hvor min mor bor nu, ville være skønt. Bare lige i år fordi jeg er ledig og har tiden...

Nu er det så blevet til at vi er hos min mor, men juleaften skal vi holde hos min søster:-S Min søster og jeg har det sådan lidt anstrengt. Hun når altid at komme med en eller flere bemærkninger, hvor hun så enten træder mine børn over tæerne og/eller gør mig arrig. Hun vil rigtig gerne diktere både mig og mine børn i alt...

Dertil kommer at jeg hader at køre så langt (2 timer hver vej) i julen.

Sidst så er jeg jo flyttet sammen med min dejlige kæreste her på hans fødegård og jeg ville allerhelst holde min jul her (med håbet om sne på træerne i skoven).

Så jeg må konkluderer at min juleglæde ikke er så voldsom i år. Det er sådan lidt øv, men jeg prøver at vende det hele til noget godt:

Det er kun om aftenen vi skal være hos min søster.

Jeg kan gå derfra hvis det bliver for meget og det samme kan mine børn.

Hvis jeg er heldig så er det ikke glat i juledagene og måske slipper jeg for at nogen køre galt på motorvejen omkring Kolding.

Der kommer en anderledes jul næste år.

Prøver også at holde fast i at jeg jo godt kan forstå at min søster også gerne vil holde jul i deres hjem.

Nå, men jeg overlever :) og jeg har pyntet det der er vigtigt for mig (arvestykkerne efter min mormor) og de ting mine børn har lavet. Jeg skal også bage, som jeg plejer og jeg vil forsøge at få en jul uden stress og jag.

Centrum

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Paris

Ja julen er også fuld af kompromisser. Jeg kan huske et år hvor jeg gerne ville holde jul hos mig da min datter var 3 år, det ville være stort for mig fordi det var den første jul hvor hun rigtig ville få noget ud af det. Men min søster var lige flyttet og ville gerne holde julen i hendes nye hjem, og vi er bare totalt forskellige. Men jeg gav mig for julefredens skyld, men bad om vi kunne spise tidligt af hensyn til min datter. Det endte så bare med at klokken blev næsten 19:30 inden maden var serveret.

Uh ja mit mest betydningsfulde julepynt er også arvestykker og ting min datter har lavet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hatten

I min familie er julen et stort kaos så jeg holder den kun ca. hvert andet år men jeg giver gaver til mine niecer hvert år og engang imellem osse til mine søskende sevom de aldrig siger tak for dem... 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenSortePanter

Jeg *elsker* julen. Selv nu, hvor jeg ikke har mulighed for at deltage i familiekomsammener synes jeg at det er den hyggeligste måned i hele året. 
Jeg elsker julepynt, julebag, juleshopping - alt hvad der har med jul at gøre. :D 
I år er min datters første jul, og selvom hun ikke vil kunne huske den senere, gør det julen endnu mere speciel for mig. <3 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Odoidoi

Som barn var jeg helt ekstatisk over julen, som børn er flest. Men min far formåede næsten altid at ødelægge særligt juleaften, og gjorde det til en bittersød oplevelse. Særligt da jeg udviklede en vinterdepression, og var generelt bitter over hele tilværelsen, begyndte jeg også at hade julen. Jeg hadede de fleste ting, og nok især andres lykke og fornøjeligheder.

Da vinterdepressionen så småt blev til en 'hele året rundt' depression, med plads til flere pauser, gik det op for mig at det egentlig ikke gav mening at hade julen - bare fordi. Særligt da jeg var flyttet hjemmefra, og senere da  mine forældre blev skilt, benyttede jeg mig af at bruge julen lidt terapeutisk, for den handler jo om at hygge og have det godt, så hvorfor ikke omfavne det, og lære at blive lidt glad igen.

Nu er depressionen heldigvis på lang afstand, og jeg har fået mit eget barn. Gode juleminder skal han nok få, men særligt i år har jeg meget bevidst valgt at få fuld skrue på julestemningen!
Flere i familien har meldt fra på gaveræset, hvilket egentlig er fint nok med mig, men flere familie fighter har nu også medført at nogen udebliver fra arrangementer. Det synes jeg er synd, så jeg holder desperat fast i det vi har tilbage, og vil ikke lade det påvirke den julestemning og hygge som jeg kan videregive til mit barn.

Dybest set prøver jeg nok bare at gennemleve julen som barn igen, igennem ham (også selvom han stadig er for lille til helt at forstå hvad alt det postyr egentlig går ud på - men tilgengæld er der brunkager og risengrød!).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Dan

Der er da hyggeligt med jul, men det har aldrig været noget jeg har gået op i. Det har vist mest været julefrokosterne jeg har set frem til :D

Nu da vi har fået et barn er det dog blevet mere sjovt med alt det andet omkring jul og hygge. Jeg tror kun det er små børn som kan vise total glæde over en simpel juledekoration med lys i.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
jegermaiken

Jeg kan ikke rigtigt overskue jul. For mig er det en tid fuld af falsk glæde og hygge. Det føles hult og helt vildt falskt, når vi sidder dér rundt om bordet juleaften og lader som om, vi er en glad og lykkelig familie - og ikke kan huske alt det andet, der ligger under gulvtæppet i et lag så højt, at vi næsten alle går krumbøjede rundt oppe under loftet.

Har det egentlig fint med julepynt etc., men jeg er mere end klar til at give afkald på det, hvis det betød, at jeg kunne slippe for at lege glad familie, når vi ikke er det. Derudover er jeg forhenværende spiseforstyrret, og det har længe bare været sådan det var, at jeg skulle have ondt i maven over jul på grund af den store rolle, som mad spiller i den tid - også selvom jeg ikke længere er "aktiv" spiseforstyrret til hverdag.

Til gengæld er jeg VILD med julekalender!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu