Hop til indhold
DenGuleGummiAnd

Børn-Penge

Recommended Posts

DenGuleGummiAnd

Jeg har et spørgsmål til jer der har sore børn. Og her tænker jeg på teenager på 16-17 år og dem der tænker på at flytte hjemmefra.

Det er fordi jeg har en papdatter på 17 år ( hun bliver 18 i næste uge ) og hun er så småt begyndt at snakke om at flytte hjemmefra.

Der er bare det at hun har ingen forstand på penge. Altså når hun får løn så holder de ikke mere end et par dage.

Hvordan lærte I jeres børn, da de skulle flytte hjemmefra, hvordan de skulle gøre med deres penge ? Altså betale regninger, husleje og have nok til mad ?

Jeg har prøvet at få hendes far ( min kæreste ) til at sætte sig ned og snakke med hende om det, for jeg har sådan en ide/ tanke om at når hun flytter hjemmefra så bruger hun alle sine penge uden at få betalt husleje og have til mad og så ringer hun til sin far og beklager sig og så må far træde til. Der er bare det at ingen af os har råd til at holde hende med penge også når hun er flyttet hjemmefra.

Eller er det bare at håbe at hendes fornuft kommer frem når hun bliver ældre og flytter hjemmefra ? Og ved at hendes far og papmor ikke altid kan hjælpe.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Anonym2

Hvis ikke hun betaler for at bo hjemme, kunne i måske indføre at hun begynder at betale når hun fylder 18. På den måde vænner hun sig til at der er udgifter hver måned... Hvis i vil hjælpe hende når hun flytter hjemmefra kunne i sætte pengene ind på en konto, så der er til indskud og andre udgifter i forbindelse med at flytte hjemmefra. 

Det var den måde jeg lærte at der er regninger når man flytter hjemmefra. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenGuleGummiAnd

Altså hun betaler selv sin telefon + regning og sit fitness. Lige nu betaler hun ikke noget for at bo hjemme.

Så hun ved jo godt at der er noget der hedder regninger når hun flytter hjemmefra.

Her hjemme er der ingen af os voksne der har råd til at lægge noget til side så hun kan få indskud og andre udgifter. Det er der simpelthen ikke penge til. Det kan godt være det lyder som om vi er strenge/ lede men jeg synes bare ikke det kan være rigtig at vi andre skal spinke og spare for at hun skal bruge mellem 1000 og 2500 kr hver måned på tøj, slik, kager, sodavand og mad.

Det var meningen at hun skulle noget fødselsdagshygge for nogle veninder på sin fødselsdag men fordi hun brugte hele sin løn på 3-4 dage har hun ikke penge til at købe noget for. Hun skal også betale til en rejse med sin skole, men der kunne hun låne pengene. Vi skal så holde hendes fødselsdag for familien i weekenden og der skal jo også købes ind og som sagt så har vi altså ikke uanede midler til bare at bruge.

Jeg ser bare sådan på det at nogen gange så er man altså nødt til at lære nogle ting på den " hårde " måde. Altså har man ingen penge så kan man ikke altid have det sjovt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Plotin

Der er kun én, den "hårde", måde at lære de unger om økonomi på: "Den, der ingen penge har, må gå med numsen bar!".

Selvfølgelig en sandhed, med modifikationer!

Jo tidligere, de lærer det, jo lettere vil de få det med at forstå og erkende den.

Ønsker de sig noget "dyrt", kan man begynde med at give dem penge, frem for konkrete (små)gaver.

De vil, i første omgang, blive skuffede, men vil hen ad vejen lære, at "mange bække små ...".

En brutal, men lærerig, metode vil være, at yde dem et lån til det, de drømmer om.

De vil få det, her og nu. Men fremtidige (selvfølgelig i en for dem overskuelig fremtid, som for eksempel et år) pengegaver vil skulle kunne afdrage på lånet, indtil lånet er indfriet.

En anden, mindre brutal, metode vil kunne være at lade dem opbygge en opsparing, hvor pengegaver øger formuen.

Aktuelt, for jer, hvor I ikke kan finansiere udflytningen, vil en god snak om, og undersøgelse af budgettet for, en udflytning kunne blive en øjenåbner for den unge:

Du skal bruge XX.000 kr. for at have råd til at flytte hjemmefra, og for at få råd til at blive boende, skal du hver måned kunne skaffe XX.000 kr. i nettoindtægt.

Dermed bliver 1.500 kr. brændt af på tøj eller bytur en meget konkret og direkte synlig udskydelse på X måneder af projekt "flytte hjemmefra og i frihed". Ydermere en synliggørelse af, at VAR hun flyttet ud, ville de 1.500 kr. have manglet i madbudgettet, i mindst halvdelen af den måned. Er i rigtigt grove, og har I is nok i maven til det, så vis hende konkret, hvad det ville have medført: "Vand og brød" til hende i de 14 dage, medens I selv mæsker jer i "kaviar og champagne"!

Mangler hun rent tøj i den periode? Lær hende at klatvaske i hånden!

Der findes ingen patentløsning på, hvordan men lærer sine børn om selvstændig økonomi.

Men én vej til, at de aldrig kommer til at lære det, er at man gang på gang reder dem ud af deres økonomiske knibe, hvad enten der er i form at ubetinget økonomisk tilskud, eller "lån", som alle godt ved, aldrig bliver krævet indfriet!

Mindst lige så vigtigt, og måske langt vigtigere?

Lær ungen, at dyr gældsoptagelse ALDRIG vil kunne blive en gangbar vej ud af økonomiske kvaler!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Prometheus

I sin tid jeg fortalte at nu var det tid til at flytte hjemmefra, skulle jeg finde ud af at lave en eller anden form for budget så jeg forstod hvor dyr en lejlighed jeg kunne sidde. Det var en meget god øvelse... der var mange udgifter jeg ikke lige tænkte over, og så det blev til en lille 1 værelses lejlighed til at starte med.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Anonym2

Det jeg mente var at hun kunne betale for at bo hjemme og i kunne så sætte de penge til side på en konto som hun kan bruge på indskud når den tid kommer. 

Mine forældre havde ikke råd til at hjælpe mig med indskud, men jeg havde til indskud fordi det jeg betalte for at bo hjemme var sat ind på en konto til mig. Jeg betalte selv for mit tøj og gaver til familien til fødselsdage, jul mv. Jeg er for gammel til at have haft telefon mens jeg boede hjemme, så den regning var der ikke. Jeg betalte mit eget kontingent til ungdomsklubben. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Centrum

Jeg satte mig ned, sammen med min søn, og lavede et budget.

Da første husleje skulle betales gik vi på netbank og lagde den og andre faste udgifter ind på pbs (el, vand, varme, telefon). På den måde kan man være sikker på at alle udgifter bliver betalt til tiden og det der er tilbage er så hvad der er at leve for. Løber man tør for penge, ja så gør man det. Det tror jeg alle skal prøve.

I kan evt. lære datteren at bruge kuvertsystemet. Det man har at leve for deles op i 30 kuverter med dato på. Bruger man mindre en dag så er der mere til næste og bruger man for meget så er der mindre, men det er overskueligt og viser tydeligt hvor meget man har.

Husk at barnet har gratis indboforsikring indtil det fylder 22 år. Der høre man ind under forældrenes.

Skal barnet bo i en boligforening så kan man søge om et kommunegaranteret indskudslån, hvis man ingen penge selv har og det er rente og afdragsfrit i 5 år.

Husk at søge boligsiikring :) min søn kan få 300 kr. men det er også næsten en hel uges mad og hver en krone tæller.

Lige en ikke så lovlig info:

Lad være med at melde medielicens til. Den kan først opkræves via skat hvis man har tilmeldt sig en gang. Det er en stor post for et ungt menneske med ikke ret meget så spar den så længe som muligt. Ja det er ikke ok, men det synes jeg heller ikke medielicensen er...

Mvh.

Centrum

Redigeret af Centrum

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Centrum

Vil lige tilføje at medmindre man har et arbejde så er der ikke ret meget at betale af når man kun er 17 år. 930 kr. i ungdomsydelse hver måned er hvad min datter får.

Husk at søge om uddannelsesydelse (hvis hun er ledig) lige inden hun fylder 18 år. Min søn får pt. 5500 udbetalt efter skat (har lavet et skattekort til ham istedet for frikort) og begge dele skal man selv lave/aktivere på skat.dk.

Centrum

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenGuleGummiAnd

Det var ikke meget din datter får i su. Nu har min papdatter godt nok arbejde og hun får lov til at blive der selv når hun fylder 18, har hun fået lovning på.

Ja så bliver hun sgu nok ikke boende hjemme i flere år, for hun kan da ikke leve for 900 kr om måneden. De holder da kun 3-4 dage ved hende.

Så må vi se hvad der sker til den 1. januar når hun får sin su.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Centrum

Uddannelsesydelse matcher SU. 6015 kr. før skat for udeboende. Eftersom 12 x uddannelsesydelse/SU giver mere end man har på frikort, er det en god ide at lave frikortet om til et skattekort ellers får man et skattesmæk senere. Det sidste en ung udeboende har brug for er en efterregning fra skat. Det er min søn der er på uddannelsesydelse og udeboende.

Min datter er 16 år og indtil hun bliver 18 så får hun ungdomsydelse ikke SU. Ungdomydelse er "børnepenge" med nyt navn.

Hvis jeres datter gladeligt brænder 900 kr. af på 3-4 dage så kan jeg godt forstå du tror hun løber tør for penge alt for hurtigt. Der er kun en måde at lære det på og det er at løbe tør. Nu har hun jo arbejde og med det i mente så husk at der er en grænse for hvor meget man må tjene for at få SU. Får man for meget så får man en regning fra skat.

Centrum

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenGuleGummiAnd

Det der med skat og frikort har hendes far vist lidt mere forstand på end mig :) ellers skal jeg nok finde ud af det.

De 900 kr hun brændte af på 3-4 dage, var resten af hendes løn fra arbejdet.

Vi ( min papdatter, hendes veninde og mig ) har snakket om det med at flytte hjemmefra og have penge nok til måneden. Men jeg tror ikke det gik helt ind det jeg forklarede hende.

Altså jeg er også kold i røven over at hun må gå uden penge en hel måned når hun bruger alle sine penge på bare 3-4 dage og det er hendes far også.

Altså hvis man ikke vil høre må man jo føle :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Odoidoi

Det er ret sent at starte. Det var ikke rigtig en prioritet for mine forældre at lære mig værdien af penge, eller hvordan man administrerede økonomien. Det er først noget jeg har lært for alvor inde for de seneste 2 år (jeg er 31), hvor jeg for første gang har rigtig meget ånderum i min økonomi, trods jeg ikke får ret mange penge ind.

Start med at snak budget med hende, og læg et for hende. Sørg for at der altid bliver overført et passende beløb der matcher alle faste udgifter, og forklar hvor vigtigt det er at de bliver betalt før alt andet. Få evt. en bankrådgiver med inde over. Jeg fik også lagt budget før jeg flyttede hjemmefra, men det interesserede mig ikke, og der blev ikke fulgt op på det, så det blev bare en passiv konto jeg ikke vidste hvordan jeg brugte, eller hvordan.
Det er vigtigt der bliver fulgt jævnligt op på budgettet og får den opdateret

Hvis hun aldrig er blevet udfordret på det økonomiske før, så bliver det hårdt for hende at flytte hjemmefra - og hårdt for far, der sikkert skal "låne" hende en del penge (Jeg tør slet ikke tænke på hvor mange penge jeg lånte af min mor - som aldrig blev betalt tilbage), men før eller siden får hun det lært. Det er hårdt først at lære nu, og det kan blive nogen dyre fejltrin, men det betaler sig i det lange løb.
Brug tid på at hjælpe hende med at forstå, hvor pengene forsvinder hen, hvis de ikke rækker, i stedet for bare at lange flere over i et sort hul. Det gør ikke noget at hjælpe økonomisk, men selvfølgelig ikke mere end jeres egen økonomi kan holde til det - men det er sådan man lærer. Men før der bliver lånt én eneste krone ud, så gør det klart at der er en max grænse (og skriv altid ned, når der lånes penge ud), og når den er nået, lånes der ikke mere før de er blevet betalt tilbage.  Det lærer hende også at penge ikke er gratis.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu