Hop til indhold
Dreams

Det store dilemma

Recommended Posts

Dreams

Det er længe siden, at jeg har givet en update, så derfor kommer der lige lidt info om mit liv siden sidst, så I forhåbentligt kan forstå min situation.

Jeg færdiggjorde min uddannelse som salgsassistent i sommeren 2016 i et supermarked, gik ledig i blot en måned, startede så i praktik i en tøjbutik, som jeg var med til at åbne og bringe i succes med et team, hvor der desværre ikke var plads til mig, dog førte det mig til en fast deltids stilling i en af virksomhedens andre butikker. I foråret 2017 blev jeg så tilbudt en fuldtids stilling i en anden tøjbutik, desværre kun et vikariat.

I foråret havde jeg desuden søgt ind på en uddannelse med start september 2017, men var blevet så glad for vikariat jobbet, og håbede på en mulighed for at blive i virksomheden, så jeg takkede nej til optagelsen på uddannelsen, desværre kunne de ikke tilbyde mig noget, hvorfor jeg nu igen er ledig.

Jeg har altid drømt om at kunne arbejde mig op til en lederstilling, gerne i detailbranchen, men bare det at have med mennesker at gøre i dagligdagen er mit drive. Derfor søger jeg meget bredt, når jeg søger jobs, og har desuden kig på mange forskellige uddannelser, fordi jeg har fået øjnene op for, at jeg nok aldrig kommer så langt med kun en salgsassistent uddannelse.

Derfor har jeg søgt ind på sygeplejerskeuddannelsen, da jeg så de havde ledige pladser med start februar 2018, og står nu på grænsen til snart at få et svar på min ansøgning.

Samtidig har jeg netop været til en samtale i restaurationsbranchen til kun en 20 timers stilling, hvor jeg praktisk talt var ved at blive ansat på stedet og desuden blev tilbudt at få en stilling på fuldtid og mulighed for at blive lært op til en lederstilling samt lønforhøjelse efter en kortere periode.

Så nu er jeg simpelthen splittet, da jeg godt kunne tænke mig at prøve noget nyt, synes sygeplejerskeuddannelsen er ganske interessant, der er mangel på uddannede i denne branche, og ligeledes har jeg ikke lyst til endnu engang at vælge et job, jeg ikke er sikker i, når jeg kan være sikret en uddannelse.
Derimod er det et kæmpe skulderklap for mig at blive tilbudt sådan en stilling, når det er det, jeg netop har arbejdet hen imod og drømt om i virkelig lang tid, plus der (efter hvad der er sagt til samtalen) er rig mulighed for at kunne komme langt indenfor virksomheden, og så var der en ganske god professionel kemi mellem os til samtalen.

Samtidig skal det lige nævnes, at min kæreste og jeg længe har drømt om at flytte i hus, men pengene har ikke været til det, og slet ikke nu, da han er igang med uddannelse og kun er på SU. Derfor er det også interessant for mig med et job der er rimeligt betalt, frem for SU i endnu 3,5 år.

Er der nogle med gode ideer/råd til, hvordan jeg kan få afklaret mig selv med dette?

Det er en selvfølge, at hvis ikke jeg kommer ind på uddannelsen, så tager jeg jobbet, men hvis jeg kommer ind, skal jeg da satse på uddannelse frem for job? 

Tilføjelse:

Jeg må også sige, at jeg har nævnt til jobsamtalen, at jeg er interesseret i 20 timers stillingen, hvis jeg vælger uddannelsen, fordi jeg godt vil tjene ekstra ved siden af, men er nervøs for om 20 timer er for meget ved siden af et fuldtidsstudie, da jeg aldrig har prøvet dette. Ved nogen, om det er til at arbejde med eller om det er for stressende?

Redigeret af Dreams

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Centrum

Først vil jeg da lige sige at man sagtens kan opnå en lederstilling med en uddannelse som salgsassistent. Det handler alene om at deltage i evt. kurser som virksomheden tilbyder, hårdt arbejde og at man ikke er fanatisk 37 timers medarbejder. Ledere arbejder bare mere og der er sjældent nogen form for overarbejdsbetaling eller andre tillæg.

Hvis jeg forstår dig rigtigt så har du fået tilbudt fuldtidsarbejde et sted, hvor der er mulighed for at avancere. Det er dog indenfor restaurationsbrancehen og det betyder at du skal være villig til at arbejde når andre holder fri. Det skal du overveje nøje, synes jeg.

Hvis jeg var dig ville jeg vælge at få en uddannelse for som man siger "så er der altid noget at falde tilbage på". Det er jo ikke helt løgn. Hvis du vælger sygeplejerskeuddannelsen så tror jeg at 20 timer ved siden af, er for meget. 8-12 timer er nok mere passende og jeg er sikker på at hvis de er så ivrige at de næsten ansatte dig allerede ved samtalen, så kan du nok få det som du vil, timemæssigt :) 

Det er ikke den branche med det bedste ry, når det handler om arbejdsbetingelser/løn så det er vigtigt at du passer på dig selv og står fast på at der skal være ordnede forhold (arbejdsplaner, fridag, feriepenge, tillæg m.m.)

Mvh.

Centrum

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Plotin

Jeg vil også anbefale dig at tage uddannelsen til sygeplejerske, selv om også det job byder på nærmest umenneskelige arbejdstider.

Restaurationsbranchen vil du altid kunne vende tilbage til, også i en stilling, hvor du vil kunne blive tilbudt en lederuddannelse.

Hvor meget fritidsarbejde/studiejob, du ved siden af din uddannelse til sygeplejerske vil kunne overkomme, er meget op til dig selv at vurdere. Det afhænger nok meget af stedet, arbejdsforholdene og fleksibiliteten i dets ledelses holdningen til og respekt for din deltagelse på studiet.

Kan du få indføjet i din ansættelseskontrakt, din ret til at "sige fra" i forhold til arbejdsbyrden på dit studium, og uden, at du dermed risikerer en omgående opsigelse med den begrundelse, indikerer det en god arbejdsplads, du vil kunne trives med.

Tag eventuelt din fagforening med i udformningen af aftalen med arbejdsgiveren. Det vil stille dig langt bedre, i tilfælde af uenighed om aftalens indhold. Er du medlem af en fagforening, vil denne rådgivning være gratis for dig, en del af det, du får for dit kontingent.

Vægrer arbejdsgiveren sig ved at indgå aftalen, er det nok ikke lige dér, du skal arbejde.

Gensidig tillid til mundtligt indgåede aftaler mellem lønmodtager og arbejdsgiver er godt.

Men skriftligt indgåede aftaler holder som oftest langt bedre, set fra lønmodtagerens side, i arbejdsretten! ;-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Regga

Jeg ville ligesom de andre vælge uddannelsen. Altså 3,5 år flyver afsted og på mig lyder det som om det egentlig det du vil, men så trækker du lidt pga. Praktiske ting. I skal nok kunne finde et hus når i begge er uddannet i  :)

Jeg arbejder selv  i restaurantions branchen og ville klart vælge uddannelsen. Selv som ny udlært sygeplejerske vil du nok få bedre løn og så kan man jo nok få en leder stilling på et tidspunkt som sygeplejerske? :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Primula

Hvis jeg var dig ville jeg vælge uddannelsen. Det at stå med en god uddannelse i ryggen er vejen frem. Tag sygeplejestudiet - også om det er sur med kun en SU.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu