Hop til indhold
Odoidoi

Uddannelse eller ej

Recommended Posts

Odoidoi

Jeg er 31, ufaglært, men har påbegyndt utallige uddannelser i min ungdom, som jeg aldrig blev færdig med. Dels pga. en langvarig depression, men også fordi jeg ikke aner hvad jeg vil. Det ved jeg faktisk stadig ikke.
Jeg er modnet med alt andet end dét der med erhverv og job mentaliteten. Har et barn, og vil gerne flytte i hus med kæresten i det sønderjyske. Men lige nu er jeg på kontanthjælp, i den kasse der hedder 'arbejdsparat', hvilket jeg også er rent mentalt. Jeg vil gerne lave noget! Men på én og samme tid, ved jeg ikke hvad jeg vil, samtidig med at jeg egentlig vil en helt masse. Og jeg ved ikke hvilken taktik der giver mest mening for mig lige nu.

Jeg nævnte detail uddannelsen for min sagsbehandler, da jeg stadig var interesseret i at arbejde i butik. Jeg ved ikke om det stadig er det jeg vil, men han afviste at det nødvendigvis var tiden værd, og mente det bedre kunne betale sig at jeg brugte tiden på at få erhvervserfaring inde for området. Så kunne jeg altid uddanne mig senere.
Nu står jeg i en situation, hvor min virksomhedskonsulent mener jeg får det svært, hvis jeg ikke uddanner mig. Det lød næsten som om, at det var ligegyldigt hvad, bare jeg tog en uddannelse. Vi snakkede om design uddannelsen, men jeg var bekymret for om det nu også var tiden værd, for hvor mange designere mangler vi egentlig. Er der nogen jobsikkerhed i det? Det kunne han ikke lige svare på, men var stadig af den indstilling, at jeg i min alder burde tage en uddannelse før det var for sent, fordi det kun ville blive svære for mig.
Når jeg taler med kæresten om det, synes han det virker som spild af tid. Han tog en IT supporter uddannelse i sin ungdom, med et svendebrev der kunne have større praktisk funktion som toiletpapir. Han kunne ikke bruge det til noget. Nu er han i gang med en IKT Ingeniør uddannelse, så det er bestemt ikke fordi han ikke synes uddannelse er brugbart, men snare om det er tiden værd, hvis ikke der er jobsikkerhed i den anden ende. Og det kan der vel være noget om.

Men jeg aner ikke hvad jeg vil, og om det kan være tiden værd at sætte sig ind i et fag, som kun interessere mig svagt, bare for at få en jobsikkerhed i den anden ende, eller om jeg hellere skal satse på at lave noget jeg elsker, men med langt mindre jobsikkerhed, i en verden som ufaglært.
Jeg har været i gang som dyrepasser, mediegrafiker, fotograf og webintegrator, og ingen af dem færdiggjorte. Jeg vil også gerne tjene lidt som selvstændig på at sælge keramik og illustrationer til tryk, men det er ikke det jeg satser på at blive rig på.

Hvad synes I? Hvad skal jeg satse på at bruge min tid på? Skal jeg fokusere på arbejdserfaring inde for det ufaglærte, sandsynligvis lidt pletvis hist og her (ind til jeg måske falder over noget der fanger mig), eller tage en uddannelse? Og i så fald, giver det mening at tage en uddannelse uden vished om jobsikkerhed, eller bør jeg vie 4-5 år af mit liv på SU for et fag jeg muligvis ikke brænder for, men tilgengæld kan få større jobsikkerhed inde for?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Sandal

Jeg ser det sådan her: Der er arbejde og der er fritid. Der er penge, der skal tjenes, og så er der lyster, der skal indfries. Det behøver ikke gå hånd i hånd.

Jeg siger bare, at det måske ikke er så vigtigt hvad du laver, så længe du trives i det, og så længe du samtidig har fritid til at kunne øve dig i at finde ud af, hvad der vækker lysten i dig. Der behøver ikke være en større mening i det job man har, og man behøver ikke at vide, hvad man drømmer om. - Men man bliver nødt til at se på de faktiske tal på regningerne og blot få det til at fungere. - Det er det eneste, det skal jo. Bare fungere. - Lige nu. Og når det begynder at fungere godt, så kan man begynde at udvide sin horisont og skabe noget mere for sig selv. - Som f.eks. at tage en uddannelse for de penge, man har sparet op. Eller tage nogle kurser, man synes virker interessante. 

Husk at der ikke er nogen tidsgrænse på, hvornår man kan uddanne sig. Det har man hele livet til. Det eneste man skal, er at få det til at fungere. 
Og hvis man ikke føler, det giver mening for en med en uddannelse, så må man få det til at fungere uden.
Fuck hvad andre tænker og fuck hvad du bør. Det er dit liv og du har 100 % frie tøjler til, hvordan du vil leve det. Du skal bare få det til at fungere for dig, og der skal ofte meget, meget mindre til, end man har fået bildt sig selv ind :-)

Håber, det løser sig og at du kan finde det, der vil fungere :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu