Hop til indhold
Katrineds

Usikkerhed på jobbet - jeres handlemåder?

Recommended Posts

Katrineds

Hej alle,

Jeg har været et heldigt rad at få et rigtig godt job (barselsvikariat) lige efter endt studie. Jeg er indtilvidere glad for arbejdsopgaverne, kollegaerne og min chef. Jeg har været ansat i tre uger nu.

Jeg har tit fået af vide af mine nye kollegaer, at jeg er overkvalificeret, da jeg har en kandidatuddannelse og ikke en kontoruddannelse, som jobbet kræver. Jeg har dog været lidt bekymret for, om jeg er blevet ansat mod forventning om, at jeg jeg kan noget "særligt" bare fordi, at jeg har en kandidatuddannelse. Jobbeskrivelsen er som en kontoruddannelse, men lønnen tilsvarer mit uddannelsesniveau.

Min chef kom hen til i dag - lidt uventet - og fortalte mig, at min konkurrent til ansættelsen har haft ringet til hende og spurgt, om hun var tilfreds med valget (mig). Min konkurrent spurgte hende også, om hun måtte sende sit CV til hende i tilfælde af, at de stod og manglede en - hvortil min chef sagde ja. Dette fortalte min chef mig ganske uventet og uden en egentlig anledning. 

Jeg har gået og tygget på grundlaget for, hvorfor hun mon valgte at fortælle mig det. Hvorfor jeg egentlig bør vide, at hun har haft kontakt med min konkurrent og sagt ja til at få hendes CV til mit job. 

Min chef er ganske klog og hun har helt sikkert overvejet situationen ved at fortælle mig det mod ikke at fortælle mig det. For jeg kan ikke lade være med at tage det som en lille trussel ala: "Der er andre muligheder end dig - lade være med at skuffe mig."

Og nu går mine bias i selvsving og jeg tænker, at deres forventninger til mig måske har været en anelse for høje end hvad jeg kan præstere. 

Hvordan ville I have håndteret en lignende problemstilling?

Kh Katrine

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Sandal

Hej Katrine :-)
Hvis jeg var dig, ville jeg trække chefen til side og fortælle hende, at det hun sagde har gjort dig nervøs for, om de synes, du gør dit arbejde tilfredsstillende, og at du godt kunne tænke dig at vide, om dét var årsagen til, at hun fortalte det. (Det er mærkeligt, hun sagde det, hun gjorde). - Jeg ville nok også lige smide en bemærkning ind om, at jeg godt kan lide at være der og gør mit bedste for at udføre jobbet tilfredsstillende, samt regner med, at jeg vil få det at vide med det samme, hvis der er kritikpunkter, så jeg ville kunne nå at gøre noget ved det hurtigst muligt. 

Jeg håber, det løser sig. 
Mvh. Kristina 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
RegInaSlay

Ja tænker det samme som sandal.. 

Jeg vil tage det op med chefen, fordi kan ikke se hvilke god grund hun har til at fortælle dig hendes beslutning. Desuden vil jeg nødig have at det er noget som chefen bliver ved med at påpege og sige, så det er vigtige at du tager samtalen op. Men bare søger før at vide hvor du vil med samtalen. Forklar hende at du håber at hvis hun ikke er tilfreds med det arbejder du laver, at hun henvender sig til dig, og giver dig muligheden for forbedre det, istedet for bare at afslutte jeres samarbejde. 

På den anden siden, så vil jeg også minde dig om at alle job på et eller andet level er usikkert, alle kan blive fyret, så i stedet for, bare forkuser på at gøre dit bedste. Du er ikke din job titel eller din uddannelse titel, du er dig selv. 

"Og nu går mine bias i selvsving og jeg tænker, at deres forventninger til mig måske har været en anelse for høje end hvad jeg kan præstere. " <-- at skrive det tegner på dårlige selvtillid og usikkerhed. Der er ikke noget galt i at folk forventer for meget af dig, det er jo det du er til for, at lærer og blive bedre, og det er kun den måde du bliver bedre til dit arbejde, når du får nye muligheder, det modsatte ville også være nedern, at de ingen forventning havde til dig, stinker på et andet level, så fordi så skulle du gå og bevis at du er det værd. Men måske hænger det sammen med cheffen? Du får at vide fra din kollegere og føler at de forventer meget af dig, pågrund af din uddannelse titel, og det bryder chefen sig måske ikke om, og prøver at måske hive dig lidt ned? 

Men det er jo bare gætterige, gør det som føles bedste for dig, men husk at du fik jobbet fordi du fortjente det, og det siger altså en stor delt om dig. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tim Hansen

Nu kan jeg ikke umiddelbart se hvor gammel du er, men tænker du er ung og derfor stadig lidt usikker på dig selv og egne evner...

Hvad er det værste der kan ske?

Kan du gøre noget for at undgå det?

Umiddelbart er det sådan, at er din chef utilfreds med dig og vil have en anden, som måske oven i købet er billigere arbejdskraft, så er der ikke rigtig noget du kan gøre ved det, så hvorfor gå og bruge din kostbare energi på det, i stedet for at fokusere din energi på at gøre dit arbejde bedst muligt? 

Der kan være mange grunde til din chefs valg... Måske blot et ønske om at virke fortroligt eller i modsætning til hvad du tror, blot en tilfældig udmelding, uden nogen som helst bagtanke. På de fleste arbejdspladser må du se langt efter ros, du får i reglen kun noget at vide, når du har gjort noget forkert, og så længe du ikke har fået denne besked, så nyd dog du har fundet et godt job, hvor midlertidig det så viser sig at blive, kan kun tiden vise.

Jeg ville ikke tage den med chefen; det er lidt som en kæreste der hele tiden skal bekræftes, det er lidt irriterende i længden ;) 

Redigeret af Tim Hansen

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Centrum

Som chef er det, for mig, en naturlig handling. Det handler ikke om at presse nogen eller gøre nogen usikre. Det handler om åbenhed. Det kan være at der fremgang og dermed kan opstå en mulighed for at ansætte endnu en.en ansøgning fra din konkurrent (måske fremtidig kollega) kan jo være god at have og et tegn på at du er en god erfaring at have gjort.  I så fald ville der blive tale om at kalde en eller flere til samtale og hvordan ville du have det med at opleve hende komme til samtale uden at du vidste hun skulle komme? Det tror jeg ville skabe en endnu større usikkerhed end den du oplever nu. 

Nu ved jeg ikke hvordan jeres arbejdsplads er indrettet, men hvis i er flere der sidder sammen så kunne der også opstå "snak" og det undgår man ved åbenheden. Der er intet værre end fnidder i hjørnerne.

Så jeg er meget enig med Tim og synes du skal trække vejre dybt, slappe af, nyde dit job og så ellers gøre det du, inderst inde, godt ved du er god til :) nemlig dit job.

Centrum

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu